Eigenlijk betekent ‘Social listening’ dat je niet zelf bedenkt wat je doelgroep wil horen. Dit vraag je aan ze!

Om te beginnen wil ik eerst een differentiatie maken tussen webcare en Social Listening.

Met social media verzamel je informatie op online kanalen die relevant zijn voor je bedrijf, merk, producten of diensten. Klanten verwachten ook op social media of bij een online klantenservice een snelle reactie.  Wanneer vragen of klachten te langzaam of helemaal niet worden beantwoordt brengt dit schade toe aan de reputatie. Een klant meer dan 15 minuten in de wacht zetten is namelijk ook niet netjes.

Kortom: webcare is in essentie een online klantenservice!

Dan nu ‘Social Listening’:

Vaak ontstaan er ook ander soort gesprekken en worden er indirect vragen gesteld die jou aangaan. Relevante interacties over jouw product, personeel, branche of marktsector. Of, minder klachten of feedback? Hier hoef je niet gelijk iets mee te doen, echter kun je hier wel wat mee!

Door goed te luisteren kun je er namelijk achterkomen wat er bij jouw doelgroep speelt, wat ze nodig hebben én hoe jij hierop kunt inspelen! Met Social Listening kun je een online gesprek met je (nieuwe) klant aangaan, vragen waar hij of zij tegen aan loopt en hiermee je eigen kennis en kunde laten zien. Kortom: luister en probeer niet gelijk iets te verkopen. Probeer te helpen en hiervan te leren!

Apple introduceert Apple Podcasts Subscriptions

Ga dus in gesprek!

Wil je weten wat speelt er binnen jouw branche en wat de laatste trends zijn? Begin dan met luisteren! Wat een klant van je vindt, is van onschatbare waarde. Het is op twee manieren te krijgen. Gevraagd en ongevraagd. Wees je er wel van bewust dat dit ambassadeurs kan opleveren als je het terugkoppelt aan je community.

Ga een stapje verder: vraag het zelf aan klanten in een podcast

Het hebben van je eigen B2B-podcast is een geweldige manier om nieuwe contacten te leggen en wat persoonlijke tijd met hen door te brengen, zonder overdreven opdringerig of verkoop-achtig over te komen.

Door oprecht kennis te delen, vragen te stellen en hieruit conclusies te trekken laat je zien dat je marktleider bent op jouw gebied.

En hoe doe je dat? Nodig specialisten uit jouw branche eenvoudig uit als gast op jouw podcast. Vraag wat er beter kan. Of het nu iemand is die je graag als leverancier wilt inzetten, iemand met wie je klant wilt worden of iemand met wie je een strategisch partnerschap wilt aangaan, dit is een geweldige manier om een ​​relatie met hen op te bouwen. Door oprecht kennis te delen, vragen te stellen en hieruit conclusies te trekken laat je zien dat je marktleider bent op jouw gebied.

Contact opnemen