Waarschijnlijk zal dat wel meevallen: Apple en Spotify zoeken wel naar een nieuw verdienmodel.

Podcasting, dat al op een vlucht was vóór de pandemie van het coronavirus, explodeerde in populariteit tijdens de lockdown. Dit jaar wordt er waarschijnlijk voor  het eerst meer dan $ 1 miljard aan inkomsten gegenereerd uit advertenties, enkel in de VS.

Volgens Edison Research en Triton Digital zijn nu naar schatting 41% van de bevolking ouder dan 12 jaar maandelijkse podcast-luisteraars.

Apple introduceert Apple Podcasts Subscriptions

Volgens The Wall Street Journal start Spotify binnenkort met betaalde podcasts.

Volgens de doorgaans goed ingelichte krant gaat Spotify de dienst waarschijnlijk gratis aanbieden aan makers van podcasts. Zij kunnen zich gratis aanmelden en vervolgens podcasts aanbieden die alleen door abonnees die daarvoor hebben betaald te beluisteren zijn. Eerder deze week kondigde Apple een soortgelijke dienst aan, Spotify kon natuurlijk niet achterblijven.

Lang verhaal kort: Podcasts gaan nu echt een doorbraak maken, welk platform de luisteraars gaan omarmen zullen we nog moeten zien. Voor nu is het in ieder geval belangrijk dat je op ieder platform te beluisteren bent!

Contact opnemen