We hebben allemaal iets te zeggen. Toch? Als je een ondernemer bent, moet je een B2B-podcast starten. Waarom? Omdat, wanneer je het goed doet, het je nieuwe zakelijke leads oplevert. Als jij de gastheer bent van een redelijk succesvolle B2B-podcast, zullen mensen in de branche jou zien als een invloedrijke stem in jouw niche. Dit betekent niet alleen dat sommige luisteraars zaken met jou willen doen. Sterker nog, het betekent dat door naar je podcast te luisteren, ze het gevoel zullen krijgen dat ze je kennen. Dit betekent dat als het gaat om het opbouwen van een nieuwe klantrelatie met iemand die je via je podcast hebt gevonden, er al veel werk is verzet.

In een wereld van zinloos scrollen,
geloven wij in de kracht van betekenisvolle audio.

Denk aan enkele van de B2B-podcasts waarnaar je zelf luistert. Misschien luister je gewoon naar hen voor inzichten over jouw branche, maar het zal je verbazen hoeveel luisteraars contact opnemen met de gastheer om te informeren of ze zaken met hen willen doen. Ik ben bijvoorbeeld een grote fan van de Gary Vee Podcast. Ik heb nooit contact met hem opgenomen om hem te vragen wat werk voor me te doen, maar ik durf te wedden dat luisteraars elke dag om precies die reden contact met hem opnemen.

Dus als er maar één ding is dat je uit dit artikel haalt, zou het dit moeten zijn; start je eigen podcast. Als je eenmaal met jouw podcast bent begonnen, volgen hier enkele tips over hoe je deze kunt gebruiken om leads te genereren.

Onthoud dat niche-content koning is!

Het eerste dat je in gedachten moet houden bij het bedenken van het idee voor jouw show, is dat in de podcastingwereld niche-content koning is. Het grote voordeel van podcasting via radio als platform is dat niche-content een publiek kan laten groeien. Jouw content hoeft geen massale aantrekkingskracht te hebben, en voor B2B-podcasting is het eigenlijk iets beter als het geen brede aantrekkingskracht heeft. Vanuit het oogpunt van lead-acquisitie is het de bedoeling om jouw expertise over een bepaald onderwerp onder de aandacht te brengen. Je zult dit moeilijk vinden als je probeert een algemene zakelijke podcast te maken.

Er zijn nog een paar andere dingen waar je als ondernemer rekening mee moet houden. Zorg er eerst voor dat de niche die je kiest, iets is waar je beiden goed van op de hoogte bent. Dit is om voor de hand liggende redenen, je gaat ontzettend veel over dit specifieke onderwerp in de microfoon praten. Als je op zoek bent naar nieuwe klanten, moet je overkomen alsof jij weet waarover je praat. Je luisteraars zullen geen zaken met je willen doen als je klinkt als een opportunist.

Ten tweede: zorg ervoor dat jouw onderwerp iets is waarmee je iemand kunt helpen als ze contact met je opnemen. Stel dat je besluit een podcast over programmatisch adverteren te starten. Je doet dit omdat je er echt kennis van hebt, maar wanneer jouw bedrijf niet de capaciteit heeft om nog meer werk op zich te nemen, schiet jij jezelf in de voet, omdat je zaken moet afwijzen wanneer de leads binnenkomen.

Bouw en onderhoud relaties

Zoals elke zichzelf respecterende ondernemer weet, is het leggen van nieuwe contacten absoluut essentieel voor het runnen van een succesvol bedrijf. Het hebben van je eigen B2B-podcast is een geweldige manier om nieuwe contacten te leggen en wat persoonlijke tijd met hen door te brengen, zonder overdreven opdringerig of verkoop-achtig over te komen. En hoe doe je dat? Nodig ze eenvoudig uit als gast op jouw podcast. Of het nu iemand is die je graag als leverancier wilt inzetten, iemand met wie je klant wilt worden of iemand met wie je een strategisch partnerschap wilt aangaan, dit is een geweldige manier om een ​​relatie met hen op te bouwen.

En in ieder geval, zelfs als je uiteindelijk niet met hen samenwerkt, zijn er nog steeds tal van voordelen. Tijdens het opnemen heb je ongetwijfeld een geweldig inhoudelijk gesprek met hen, en ze zullen deze waarschijnlijk ook met hun netwerk delen, waardoor je podcast onder de aandacht van nieuwe potentiële abonnees komt.

Dezelfde theorie is ook van toepassing op bestaande klanten en contacten. Het uitnodigen van een bestaande zakenpartner voor jouw podcast is ook een geweldige manier om jouw relatie met hen te verbeteren. Ze zullen de show waarschijnlijk ook delen met hun netwerk, dus de hele exercitie is een win-win.

Zorg ervoor dat je bereikbaar bent

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar geef jouw luisteraars een gemakkelijke manier om contact met je op te nemen. Je kunt natuurlijk je telefoonnummer on-air doorgeven. Maar wanneer je dat liever niet doet is het zeker de moeite waard om te zorgen dat je bereikbaar bent via jouw sociale media-accounts. Je wilt tenslotte niet al het harde werk doen en dan bij de laatste hindernis vallen, want wanneer potentiële klanten geen contact met je kunnen opnemen, heeft het alsnog geen zin om te starten met het maken van een podcast. Het is ook de moeite waard om regelmatig jouw bedrijf te vermelden en wat het doet tijdens de podcast. Maak het niet overdreven verkoopbaar, maar laat jouw luisteraars weten wat je doet. Je weet maar nooit, een deel van je publiek heeft misschien de exacte diensten nodig die je aanbiedt.

Kijk uit dat je niet te overdreven gaat doen. Onthoud dat mensen naar podcasts luisteren – zelfs B2B-podcasts – om te worden vermaakt en om de tijd te doden. Zelfs als je show zeer informatief is, zal je publiek afstemmen op dode tijden (bijvoorbeeld tijdens het woon-werkverkeer). Als je podcast alleen maar een advertentie voor je bedrijf is, wordt hij uitgeschakeld en gaat hij naar de show van iemand anders luisteren. Je bent gewaarschuwd!

Heb je vragen? Neem contact met ons op!

Als je vragen hebt over hoe jij B2B-podcasting voor jou kunt laten werken, neem dan gerust contact met ons op. Wij bieden podcasting-diensten aan van advies over strategie tot opname, montage en hosting.

Contact opnemen