Als je nog nooit van Clubhouse hebt gehoord, zijn hier 3 feiten die ervoor zorgen dat je rechtop gaat zitten en oplet.
#1 Elon Musk stuurde op 10 februari dit jaar het volgende bericht naar zijn 47 miljoen volgers op Twitter:

#2 Als je lid wilt worden van Clubhouse, moet je uitgenodigd worden door een huidig ​​lid om deel te mogen nemen. #3 Inmiddels heeft de sociale audio-app 2 miljoen gebruikers en wordt door investeerders geschat op een waarde van $1 miljard. En tot slot is de Chinese regering al overgestapt om het te verbieden nadat een aantal burgers van het land het gebruikten om actuele zaken te bespreken die politiek gevoelig waren voor het regime. Vergis je niet, het sociale audioplatform maakt al furore en lijkt het volgende grote sociale platform te worden, naast sociale reuzen Facebook, Instagram, Twitter en TikTok.

Het is natuurlijk moeilijk om precies te voorspellen hoe de overvolle markt gedurende een lange periode zal reageren; Google+, YikYak en MySpace hadden allemaal aanvankelijk succes voordat ze naar de vuilnisbak van de internetgeschiedenis werden gestuurd. Clubhouse heeft echter iets dat geen van die platforms had. Een werkelijk uniek, baanbrekend idee dat het concept van sociale media op zijn kop zet. Op dit punt vraag je je misschien af: “wat is Clubhouse precies?!”

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is de pionier in een concept dat al lang geleden een succes moest zijn; social audio. We hebben in het verleden vaker geschreven over hoe audio ‘king’ is, met de snelle opkomst van podcasting en slimme luidsprekers (zoals Amazon Alexa) in de afgelopen jaren. De markt schreeuwde om een ​​sociaal audioplatform en de in San Francisco gevestigde ontwikkelaars hebben uitstekend op die behoefte ingespeeld door Clubhouse te lanceren.

Lid worden van Clubhouse kan echter lastig zijn. De app bevindt zich in de bètafase en lijkt op zijn vroegst in de tweede helft van dit jaar open access te zijn. Of de ontwikkelaars nu doelbewust de toegang beperken om de vraag te stimuleren of niet, dat is precies wat er is gebeurd. Mensen bedelen op bestaande sociale netwerken om een uitnodiging voor Clubhouse. Beroemdheden, of andere bekende mensen, zouden het niet al te moeilijk moeten vinden om voor zichzelf een uitnodiging te scoren, omdat ze het profiel van het netwerk helpen te vergroten. Als jij dat niet bent, moet je worden uitgenodigd door een bestaand lid. Vanaf februari 2021 kan elke gebruiker slechts twee andere gebruikers uitnodigen om zich bij hen aan te sluiten. Onze voorspelling is dat tegen de tijd dat de app voor iedereen toegankelijk wordt, de vraag naar uitnodigingen zo groot zal zijn dat Clubhouse de grootste, meest succesvolle lancering van een sociaal netwerk aller tijden zal hebben.

Wat betreft de app zelf, het essentiële concept is dat Clubhouse jou in staat stelt om met andere gebruikers te communiceren door te spreken. Zie het als een Zoom-oproep, maar met de camera’s uit. Als je een uitnodiging kunt krijgen, wordt je, nadat je je hebt aangemeld, uitgenodigd om je interesses te kiezen uit een lijst met categorieën, en de app stelt mensen voor die je misschien leuk vindt om te volgen, of waarmee je een ‘conversation room‘ kunt delen.

Als je eenmaal klaar bent, kun je een chat starten met meerdere mensen van over de hele wereld en rechtstreeks met hen praten. Hoewel dit vaak chaotisch kan worden als er te veel mensen aan de lijn zijn, biedt dit wat traditionele sociale mediaplatforms beloofden maar nooit waarmaakten; het vermogen om contact te maken met mensen van over de hele wereld. Hoewel platforms zoals Twitter strijdlustig en onpersoonlijk kunnen zijn, waarbij iedereen zich achter hun toetsenbord verschuilt, kun je met sociale audiotechnologie in realtime met mensen spreken, voice-to-voice.

Het meest intrigerende aan de app is echter de mogelijkheid om ‘conversation rooms‘ te maken waar een klein aantal mensen aan het woord is en de rest luistert. In wezen stelt dit mensen in staat om een ​​gesprek te voeren, terwijl het andere mensen de mogelijkheid biedt om mee te luisteren. In tegenstelling tot podcasting.

Clubhouse en de toekomst van social audio (Zuby - Nzube Udezue)

Podcasts en social audio

Social audio zal het landschap van podcasting zoals we dat nu kennen veranderen. Clubhouse is zo’n perfect platform voor podcasters dat wij voorspellen dat de meeste van ’s werelds grootste, populairste shows het volgend jaar regelmatig zullen gebruiken. Voor podcasters is dit volkomen logisch. Ze kunnen bijvoorbeeld speciale shows organiseren in Clubhouse en hun luisteraars uitnodigen om op een bepaald tijdstip af te stemmen en live mee te luisteren. Clubhouse stelt podcasters in staat om deelname aan live-evenementen uit te breiden naar meer van hun fans. Sterker nog, via Clubhouse kunnen luisteraars naar het live-evenement luisteren op dezelfde manier waarop ze normaal zouden luisteren; in de bus, tijdens het wandelen met de hond of tijdens het afwassen.

Bovendien zorgt het hosten van content op een platform zoals Clubhouse ervoor dat andere gebruikers die anders misschien niet bekend zijn met jouw content, deze kunnen vinden. Stel dat je een wekelijkse Rugby Union-podcast organiseert die redelijk goede cijfers haalt. Als je via een live stream op Clubhouse had gesproken over Six Nations-games, zou je veel meer fans aantrekken die nog nooit van je hadden gehoord, waardoor je de kans krijgt om meer luisteraars te krijgen. Toen Elon Musk en Robinhood CEO Vlad Tenev in februari een audiochat hielden op het platform, was de chatroom waar het gesprek plaatsvond op het hoogtepunt en konden er geen nieuwe gebruikers bij komen. Dit bewijst maar al te goed dat er vraag is vanuit de markt naar dit soort content. Als jij je bezighoudt met podcasting, zou het dom zijn om het potentieel van Clubhouse te negeren.

Vraag iemand wiens mening de moeite waard is, en zij zullen jou hetzelfde vertellen. Clubhouse – en social audio in het algemeen – staat op het punt om groot te worden. Doe je best om een ​​uitnodiging te krijgen en kom nu op het platform, zodat je aan het spel mee kunt doen wanneer deze eindelijk écht wordt gespeeld.

Clubhouse en de toekomst van social audio
Contact opnemen